پنج شنبه 10 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:33 ::  نويسنده : ahmad & saman

دو عامل بسیار مهم در درایوهای ذخیره اطلاعات، میزان فضای ذخیره سازی و سرعت انتقال داده ها است. حالا به نظر می رسد که بعد از انقلاب درایوهای SSD در سرعت، بعد از عرضه درایو با حافظه تغییر فاز یا Phase-Change Memory شاهد جهش بزرگی در این زمینه خواهیم بود.

تیم دانشجویی مدرسه مهندسی جاکوبز دانشگاه کالیفرنیا اولین سری این درایو های SSD پر سرعت با نام Moneta را آماده نمایش کرده اند. البته مونتا تنها یک نوع جدید SSD نیست. بلکه این درایو یک PCM SSD یا اس اس دی با حافظه تغییر فاز است که اطلاعات را با استفاده از یک آلیاژ فلزی با نام chalcogenide ذخیره می کند. طبق گفته سازندگان، این کار باعث می شود که سرعت انتقال داده ها و ذخیره سازی اطلاعات، هفت برابر سریعتر از SSDهای موجود در بازار باشد.
PCM
برای ذخیره اطلاعات از یک برنامه تولید گرما با جریان الکتریسیته استفاده می کند تا باعث تغییر آلیاژ مورد اشاره میان دو حالت کریستالی و بی شکل ‫(غیر متبلور‫) شود‫. خواندن اطلاعات هم از طریق یک جریان ضعیف تر اما با همین مکانیسم صورت می گیرد، تا سیستم تشخیص دهد که آلیاژ در کدام یک از دو حالت بی شکل یا کریستالی قرار دارد‫.

این درایو اطلاعات را با سرعت تئوری ۳۲۷ مگابایت بر ثانیه می خواند و ذخیره سازی و نوشتن اطلاعات هم با سرعت ۹۱ مگابایت بر ثانیه انجام می گیرد.

 



منبع
Phase Change Memory


 



پنج شنبه 9 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:31 ::  نويسنده : ahmad & saman

تصور کنید روزی بتوانید یک مموری کارت را به مغز خود وصل کنید و از فایلهای موجود در آن بلافاصله استفاده کنید. مثلا اطلاعات مورد نیاز برای یک کنفرانس یا امتحان را دانلود کنید و آن را چند دقیقه قبل از شروع جلسه در مغزتان ذخیره کنید و در جا از داده های آن استفاده کنید. یعنی یک ماتریکس تمام عیار. خب به نظر می رسد این تصور چندان هم دور از ذهن نیست. چون دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی توانسته اند قدمهای اولیه در این راه را بردارند.

بعد از مطالعات فراوانی که دکتر تئودور برگر و همکارانش در مورد واکنشهای شیمیایی فرآیند یادگیری کوتاه مدت در مغز موشها انجام دادند، توانستد یک چیپ کوچک بسازند که از الکترودهایی برای اتصال به مغز و افزودن به ظرفیت حافظه استفاده می کند.این پروتز عصبی قادر است سیگنالهای عصبی را ذخیره کند و درست مانند یک حافظه جانبی الکترونیکی به موشها کمک کند تا سریعتر و بیشتر یاد بگیرند.

با روشن کردن مدار، یادگیری به موشها القا می شود و آنها "یاد می گیرند" و با خاموش کردن مدار، همه چیز را به سرعت فراموش می کنند. دکتر برگر ادعا می کند که اگر بتوانند جزئیات بیشتری از فرآیند رمزنگاری سلولهای عصبی را بفهمند، قادر خواهند بود تقریبا هر چیزی را در حافظه ایجاد یا حذف کنند. دقیقا مثل یک فلش مموری که به مغز وصل می شود. در حال حاضر تحقیقات آنها بر روی موشها موفقیت آمیز بوده و هدف بعدی آنها اجرایی کردن این پروژه در مورد میمونهاست.

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 8 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:30 ::  نويسنده : ahmad & saman

به نظر می رسد که فناوری نانو به ژنراتور ها هم راه پیدا کرده است. چراکه دانشمندان موفق شدند، یکی از به صرفه ترین نانوژنراتور های جهان را طراحی کنند. این نانوژنراتور می تواند انرژی محیط را جمع آوری کرده و آن را به صورت انرژی الکتریکی در اختیارمان بگذارد. بنابر این می توانیم امیدوار باشیم که روزی دستگاه های الکترونیکی کوچکمان به جای باتری های معمولی از این نانوژنراتور ها استفاده کنند.

 

اما منظورمان از انرژی محیط چیست؟ این واژه در مورد این وسیله دامنه ای گسترده به خود می گیرد. کوچکترین حرکت یا لرزشی می تواند به این نانوژنراتور، انرژی کافی را برای تولید الکتریسیته بدهد. پس می توانید آن را در معرض نسیم ملایم قرار دهید و انرژی الکتریکی دریافت کنید. اگر نسیمی هم نمی وزید؛ می توانید از ضربان قلب خود استفاده کنید! پس قادر خواهيد بود که تقریبا از هر راهی دلتان خواست، انرژی الکتریکی دریافت کنید.

 

 

در نهایت، انرژی الکتریکی تولید شده در خازن های این نانوژنراتور ذخیره می شود. سپس قسمتی از آن صرف برق رسانی به سنسور های دریافت انرژی محیط می شود و انرژی باقی مانده می تواند جایگزین باتری برای هدست بلوتوث شما یا هر دستگاه رادیویی کوچک دیگری شود. ضمنا انرژی تولیدی این نانوترانزیستور به قدری است که امواج رادیویی دستگاه مورد نظر می توانند تا 9 متر برد داشته باشند. (قابل شناسایی باشند(

 

این تکنولوژی می تواند در دوربین های جاسوسی هم کاربرد پیدا کند و یا حتی مصارف پزشکی داشته باشد. و بدون شک، این یکی از فوق العاده ترين راه ها برای تامین نیروی گجت های کوچکمان است.

 



پنج شنبه 7 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:28 ::  نويسنده : ahmad & saman

محققان می گویند که سیگنال های تلفن های همراه ممکن است توضیح کاهش ناگهانی جمعیت زنبورهای عسل جهان باشد که نقش برجسته ای را در تکثیر و پرورش محصولات کشاورزی و باغبانی دارند.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوري اطلاعات ايران از Ciol، تلفن همراه است ممکن است یک وسیله فوق العاده عالی برای میلیون ها نفر در سرتاسر جهان باشد اما آن قاتل جمع کثیری از زنبورهای عسل شده است.
محققان می گویند که سیگنال های تلفن های همراه ممکن است توضیح کاهش ناگهانی جمعیت زنبورهای عسل جهان باشد که نقش برجسته ای را در تکثیر و پرورش محصولات کشاورزی و باغبانی دارند.
بر طبق آزمایش های صورت گرفته محققان متوجه شدند زمانی که زنبورها در معرض سیگنال ها و امواج تلفن همراه قرار می گیرند حرکت زیگزاگ واری به خود می گیرند و ناگهان سقوط می کنند.
هنگام برقراری تماس تلفنی از طریق موبایل زنبورها حرکت مواج با حالات 10 برابر سریعتر را اجرا می کنند اما هنگام خاموشی تلفن یا در حالت انتظار آنها به صورت نرمال رفتار می کنند.

 

 



پنج شنبه 6 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:26 ::  نويسنده : ahmad & saman

تکنولوژی جدید بکارگرفته شده در سنسورهای تصویر این امکان را در آینده فراهم میکند که دوربین تلفنهای همراه عکسهایی با کیفیت بسیار بالا  نظیر مراسم عروسی بگیرند. برای این منظور شرکت InVisage Technology در کالیفرنیا سنسور تصویری را با نیمه هادی "کوانتوم دات" Quantum Dots بجای سیلیکون ارتقاء داده است و مدعی شده که کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین با این سنسور تا چهاربرابر افزایش میآبد.

بیشتر دوربینهای امروزی یا از سنسور CCD (Charged-Coupled Device) و یا از سنسورهای برپایه تکنولوژیCMOS (Complementary Metal-Oxide-Semiconductor) برای ثبت تصاویر بهره میگیرند. سیلیکون بکارگرفته شده در سنسورهای تصویر امروزی دارای راندمان جذب نور درحدود 50% میباشد. کاهش راندمان بواسطه لایه های هادی مس و آلومینیوم بکاررفته در مدارالکترونیکی روی سطح سیلیکون ایجاد میشود. فلز موجود در سطح باعث بلوکه شدن نور میشود، بطوریکه تنها کسری از یک سنسور سیلیکون در معرض تابش نور قرار میگیرد.

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


مبتکران لامپی را تولید کرده‌اند که به طورخودکار رنگ محیط را خوانده و به رنگ آن درمی‌آید

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «Huey»، لامپ کپی رنگی آفتاب‌پرست که توسط طراحان شرکت تینک‌گیک (ThinkGeek) ابداع شده، جلوه‌گری خود را با روشن کردن سطحی که روی آن قرار گرفته با دو چراغ سفید آغاز می‌کند.

 


در این حال حسگر نور داخلی آن، رنگ صحیح را تشخیص داده، سپس یک مجموعه الکتریکی، رنگ ال‌ای‌دی‌های تغییر رنگ متعدد را برای تولید آن نور تطابق داده و این نور از طریق بدنه نرم وینیلی Huey ساطع خواهد شد. اگر کاربران بخواهند یک ناحیه را با رنگ سطحی که در آنجا وجود دارد روشن کنند، تنها کافی است این دستگاه را روی آن سطح قرار داده و پس از تطابق با آن، دستگاه را فشار دهند. این مساله باعث می‌شود که این نور تا زمان دلخواه باقی بماند

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 4 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:23 ::  نويسنده : ahmad & saman

دیسک های فشرده یا همان CD که امروزه کاربردهای فراوانی در زندگی ما دارند، در سال ۱۹۸۰ به دنیا وارد شدند. ولی چرا دیسک های فشرده ۷۴ دقیقه ای هستند، نه ۶۰ دقیقه ای و نه ۷۰ دقیقه ای !؟ ‏

هفتاد و چهار دقیقه بودن آنها را می توان تقصیر یک مرد ناشنوای آلمانی گذاشت. ‏

شرکت سونی و فیلیپس که آن زمان در حال طراحی استاندارد CD بودند بین اندازه دیسک های فشرده با هم اختلاف داشتند. شرکت فیلیپس به دنبال طراحی دیسک های با قطر ۱۱/۵ سانتیمتر بود و سونی به ۱۰ سانتیمتر بسنده کرده بود.

هر کدام از ۲ استاندارد فوق می توانستند ۶۰ دقیقه از موسیقی استریو با نرخ ۱۶ بیت و با فرکانس ۴۴٫۰۵۶ هرتز را در خود جای دهند. ‏

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 3 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:22 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

یک شرکت ژاپنی به منظور کمک به حفظ منابع طبیعی و کنترل مصرف انرژی سه شاخه هوشمند تولید کرده که میزان مصرف برق را اندازه می­گیرد.

فوجیتسو برای کسانی که نگران میزان مصرف برق لوازم الکتریکی منزل یا محل کارشان هستند و علاقه­مندند بدانند مصرف برق هر کدام از دستگاه­ها دقیقاً چه مقدار است، دو محصول جدید هوشمند ارائه کرده است. سه شاخه 5204ps-FXوگیت وی5250GW-FX محصولاتی هستند که به منظور کمک به کاربران توسط این کمپانی ژاپنی تولید شده­اند. این سه شاخه و درگاه هوشمند درست مانند محصولات مشابه خود عمل می­کنند با این تفاوت که شما می­توانید آنها را از طریق 2.0 USBو کابل شبکه به رایانه متصل کنید مصرف دقیق برق هر سوکت را کنترل کنید. به این ترتیب می­توانید تصمیم بگیرید که از کدام دستگاه کمتر استفاده کنید تا صورتحساب برق خود را کاهش دهید. عرضه این سه­شاخه­ها و درگاه­های هوشمند با قیمت 10 هزار ین (123 دلار) و 45 هزار ین(556 دلار) در ژاپن آغاز خواهد شد. نمایش مصرف برق توسط سه شاخه هوشمند فوجیتسو (Strip power smart) به ویژه در محیط­های کار، کمک مهمی به بهینه­سازی مصرف انرژی خواهد کرد.

 


 



پنج شنبه 2 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:20 ::  نويسنده : ahmad & saman


 


 

صحبت از قطارهاي فوق‌مدرن همواره از هيجان خاصي برخوردار است. نسل جديد قطارهاي سرعتي جهان كه لوكوموتيوهاي آنان نيز ساختار فوق آيروديناميكي دارند نشان‌دهنده آن است كه در سراسر جهان به طراحي قطارهاي مجهز به فناوري‌هاي پيشرفته توجه زيادي مي‌شود.

شايد يك دليل روشن براي توجه زياد به اين وسيله حمل و نقل، همه‌گير بودن آن است. هر از گاهي خبرهاي تازه‌اي از پيشرفت‌هاي صورت گرفته در فناوري ساخت و بهره‌برداري از قطارهاي مدرن به گوش مي‌رسد. يكي از تازه‌ترين ايده‌هايي كه در اين خصوص مطرح شده است به استفاده از جريان شديد هواي اطراف ريل‌هاي قطار در حال حركت به عنوان منبعي پاك و ارزان قيمت يا شايد بهتر بگوييم رايگان براي توليد انرژي است.
تقريبا هر كسي كه در نزديكي ريل‌هاي راه‌آهن زندگي مي‌كند به شما خواهد گفت كه قطارهاي تندرو كه اتفاقا شمار آنها به سرعت در حال افزايش است در حين حركت روي ريل جريان قابل توجهي از باد توليد مي‌كنند.

 

 

 

 

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 1 / 4 / 1392برچسب:, :: 15:16 ::  نويسنده : ahmad & saman

دانشمندان به روشی دست یافتند که می توان با هزینه پایین از سیب زمینی برق تولید کرد.

به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، محققان به این نتیجه رسیده اند که می توان از سیب زمینی برای تولید برق هم استفاده کرد.

در این روش سیب زمینی آب پز شده را در میان دو الکترود از جنس روی و مس قرار می دهند. در واقع پختن سیب زمینی در آب به منظور پایین آوردن مقاومت داخلی آن در برابر جریان الکترونها و بازدهی بیشتر است.

بررسی ها نشان داده است برق به دست آمده از سیب زمینی آب پز ده برابر بیشتر از سیب زمینی خام است.

یک باتری سیب زمینی می تواند تا بیست ساعت برق تولید کند که با آن می توان دستگاههای کم مصرف پزشکی و روشنایی را روشن کرد.


اگر چند عدد از آنها به صورت سری به یکدیگر وصل شود توان آنها بالاتر می رود و می توان حتی یک رایانه قابل حمل و کوچک را روشن کرد. دانشمندانی که این روش را ابداع کرده اند می گویند این روش می تواند به میلیونها نفر در مناطق فقیر جهان کمک کند تا با هزینه پایینی برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

بررسی ها نشان داده است تولید روشنایی با این روش شش برابر ارزانتر از چراغهای نفتی است و در مقایسه با باتریهای معمولی پنجاه بار ارزانتر تمام می شود. البته برخی منتقدان می گویند که برق تولیدی با این روش کم است و تولید مقادیر فراوان ان بسیار هزینه بر است.

گفتنی است این روش برای میوه ها و سبزیهای دیگر هم آزمایش شده و موفقیت آمیز بوده است اما به ارزانی سیب زمینی نبوده است.

 



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان